Update Transitieplan, nummer 11 (20 oktober 2025) |
Beste collega,
In de vorige update informeerden we jullie over de laatste ontwikkelingsfase van het bachelorportfolio, die onlangs is gestart. Verderop in deze update lees je meer over de verschillende werkgroepen en over informatiebijeenkomsten die we organiseren voor verschillende groepen. Het doel is uiteindelijk dat we een aantrekkelijk, duurzaam portfolio ontwikkelen waarmee iedereen - docenten, ondersteuning, studenten - goed uit de voeten kan. Maar voordat we inzoomen op het bachelorportfolio, we willen graag beginnen met een overzicht van de stand van zaken over het gehele Transitieplan. Daarbij gaan we ook in op een vraag die veel medewerkers bezighoudt: hangt ons in de komende jaren een reorganisatie boven het hoofd?
Met vriendelijke groet,
Het Faculteitsbestuur |
|
Het Transitieplan: hoe staat het er nu voor?
◼ ◼ ◼ |
We hebben het al eerder geconstateerd: we hebben een grote financiële opgave, en die opgave moeten we uitvoeren in een tijd van onzekere perspectieven. De grote financiële opgave dwingt ons tot een vacaturestop die meerdere jaren zal duren. Dat is een offer dat in de faculteit veel pijn zal doen. Toch zullen we moeten volhouden om financieel gezond te worden en onze financiële autonomie te behouden. De onzekere perspectieven hebben we uiteraard veel minder in de hand. De demografische ontwikkeling, het regeringsbeleid, de geopolitiek – er zijn veel onzekerheden die grote financiële gevolgen voor onze faculteit kunnen hebben. Dat maakt dat we ons als faculteitsbestuur ook moeten voorbereiden op eventuele aanvullende, gerichte maatregelen, wanneer deze invloeden onverhoopt negatief uitpakken.
We zijn ons ervan bewust dat de transitie in de faculteit voor onzekerheid zorgt, over de toekomst van ons onderwijs en onderzoek, over onze studenten, over werkdruk, en óók over onze banen. Een vraag die bij veel medewerkers leeft, is de vraag of we ergens in de komende jaren onze organisatie anders zullen moeten inrichten, en of er dan gedwongen ontslagen gaan vallen (reorganisatie). Soms wordt die vraag hardop uitgesproken, soms niet. De gedachte aan een reorganisatie en aan gedwongen ontslagen is voor ons allemaal afschuwelijk.
Toch vinden we het als faculteitsbestuur belangrijk om ook dit onderwerp te benoemen en daar eerlijk over te zijn. Laten we duidelijk zijn: wij willen niet reorganiseren. Daarom antwoorden we met overtuiging op de vraag ‘Kunnen we een reorganisatie voorkomen?’: Ja, zolang we de inhoudelijke en financiële doelen van het Transitieplan realiseren, gaan we niet reorganiseren. Het realiseren van die doelen zal een grote gezamenlijke inspanning van ons vergen.
Op welke manieren kunnen we dat doen? Het Transitieplan is onder meer erop gericht onze personeelsomvang (en daarmee onze kosten) in de periode 2025-2028 fors terug te brengen. Daartoe hebben we een vacaturestop: contracten die aflopen, worden niet verlengd, en wanneer er medewerkers met pensioen gaan, komt er geen vervanger. Tegelijkertijd werken we, parallel daaraan, aan een nieuw BA-portfolio dat we straks, vanaf 2027, met de kleiner geworden staf kunnen bemensen. Er moet inhoudelijk veel veranderen, en we zullen die verandering met de zittende staf moeten realiseren. Het is geweldig als het ons op die manier lukt gedwongen ontslagen te voorkomen, maar het betekent óók dat velen van ons in de toekomst in het onderwijs ook andere dingen moeten gaan doen. We behouden onze banen, maar die banen gaan wel veranderen. We zullen niet allemaal precies hetzelfde kunnen blijven doen als we gewend waren. Van veel medewerkers zal gevraagd worden zich verder te ontwikkelen en zich nieuwe expertises of nieuwe werkwijzen eigen te maken.
Met het Transitieplan als basis hebben we afspraken met het College van Bestuur gemaakt, die ervan uitgaan dat we onze doelen realiseren zonder dat daarvoor een reorganisatie nodig is. Het college geeft ons geld, en daarmee tijd, om onze werkzaamheden aan de krimp van onze personele omvang aan te passen. Dankzij die hulp kunnen we ons Transitieplan uitvoeren, en hoeven we pas in 2028 te beginnen met het heropbouwen van onze (verplichte) facultaire reserves. Wanneer we de komende jaren doen wat we hebben afgesproken, zijn er geen gedwongen ontslagen nodig. Zoals we aan het begin al zeiden, voor nu is het lastig om verder te kijken dan 2028: als we starten met het opbouwen van reserves moeten we naar alle waarschijnlijkheid nog steeds maatregelen zoals een vacaturestop in standhouden. We weten nu wel wat er tot en met 2027 op ons afkomt, hoe het daarna verder gaat, zal de komende tijd moeten uitwijzen.
Op dit moment, oktober 2025, liggen we goed op schema van het Transitieplan, zowel inhoudelijk als financieel. Dat geeft vertrouwen. Tot op heden ziet het ernaar uit dat we bezig zijn deze enorme opgave te volbrengen, en dat we dus een reorganisatie buiten de deur kunnen houden.
Het is de komende jaren cruciaal dat we nauwgezet het Transitieplan volgen, zowel in financiële als in inhoudelijke zin. Wij zijn ervan overtuigd dat wij daartoe als faculteit in staat zijn. We hebben geweldige mensen, in het onderwijs, in het onderzoek, in de ondersteunende ketens. Veel van die mensen zijn nog nieuw in onze instelling. Het is een zegen dat we afgelopen jaar in het kader van het SSH Sectorplan bijvoorbeeld een groot aantal nieuwe UDs hebben kunnen aanstellen. Die enorme injectie zal ons helpen op de weg vooruit.
Wat ons ook helpt, is dat we binnen de UU écht goed ingericht zijn op samenwerken over grenzen heen. Gedisciplineerde interdisciplinariteit is in deze instelling veel méér dan een modieuze term. Ook die stevige basis geeft ons als faculteitsbestuur veel vertrouwen dat we het Transitieplan tot een goed einde kunnen brengen. |
|
Werkgroepen bachelorportfolio
◼ ◼ ◼ |
Hieronder volgt een update vanuit de groep van onderwijsdirecteuren die momenteel werkt aan fase 3 van het BA portfolio.
Met dit bericht willen we, leden van de projectgroep BA portfolio (ook wel Projectgroep 1/PG1), jullie graag informeren over de volgende stap (fase 3) uit de transitie van het BA-portfolio. Deze fase loopt van oktober tot midden februari en volgt op fase 2 waarin Projectgroep 1 - met dank aan input en advies vanuit diverse gremia binnen de faculteit - de contouren heeft geschetst van het nieuwe BA-portfolio. Fase 3 staat in het teken van de vertaling van de visie en de structuur op hoofdlijnen naar concrete facultaire kaders. Deze kaders moeten opleidingen de benodigde handvatten geven om de verschillende onderdelen van het nieuwe BA-portfolio - leerlijn professionele vaardigheden, diversificatie afstudeervormen, verbindingspakket en invoering van een nieuw contacturen model - met succes in de eigen context te implementeren.
In fase 3 zetten we dus weer een belangrijke nieuwe stap in de verdere ontwikkeling van ons nieuwe BA-portfolio, waarbij we met een steeds grotere groep mensen werken aan een duurzame toekomst van de geesteswetenschappen aan onze universiteit.
De projectgroep BA-portfolio heeft voor fase 3 in opdracht van het faculteitsbestuur een aantal werkgroepen samengesteld met leden vanuit alle geledingen van onze faculteit. Dat betreft op dit moment de werkgroep “Leerlijn professionele vaardigheden”, de werkgroep “Alternatief afstudeertraject BA-opleidingen” en de werkgroep “Efficiënter onderwijs”.
Deze werkgroepen krijgen de opdracht om tussen nu en de kerstvakantie een onderdeel van het nieuwe BA-portfolio verder uit te werken tot een facultair kader, waarna de opleidingen hier verdere invulling aan gaan geven.
Samenstelling werkgroepen De werkgroepen zijn samengesteld op basis van de rollen, perspectieven en expertises die volgens de projectgroep in de werkgroep vertegenwoordigd moeten zijn om de opdracht uit te voeren. De projectgroep heeft hierbij om advies en input gevraagd aan de klankbordgroep en deze meegenomen in de uiteindelijke samenstelling. Hierbij is ook rekening gehouden met een evenwichtige verdeling van deelname over de verschillende departementen. Iedere werkgroep wordt inhoudelijk en praktisch ondersteund door een expert van Onderwijsadvies & Training (O&T) en een van de beleidsmedewerkers van de faculteit. In iedere werkgroep is ook tenminste een BA-onderwijsdirecteur uit de projectgroep vertegenwoordigd.
De definitieve samenstelling van de werkgroepen is afgestemd met de departementshoofden en relevante teamleiders. Voor fase 3 wordt, mede op advies van de klankbordgroep, een representatief GW-studentenpanel samengesteld dat tenminste eenmaal door de verschillende werkgroepen zal worden geconsulteerd. Naast het studentenpanel is een aantal andere groepen gespecificeerd die gedurende fase 3 expliciet geconsulteerd zullen worden. Dit betreft de kernteams van de sectorplanthema’s, de BA-opleidingscoördinatoren, de opleidingscommissies, de faculteitsraad, de onderzoeksdirecteuren en de examencommissies.
De opdrachten en samenstelling van de werkgroepen zijn hier te vinden:
● Opdracht werkgroep “Leerlijn professionele vaardigheden” ● Opdracht werkgroep “Alternatief afstudeertraject BA-opleidingen” ● Opdracht werkgroep “Efficiënter onderwijs”
Ook voor de verdere ontwikkeling van het verbindingspakket komt een werkgroep met vertegenwoordiging uit de diverse departementen. Op dit moment werkt de projectgroep nog hard aan het vaststellen van duidelijke inhoudelijke, financiële en praktische kaders, met ondersteuning en input van diverse groepen en personen (O&T, experts van het programma Interdisciplinair Onderwijs (IDO), onderzoeksdirecteuren, de faculteitsdirecteur, managers bedrijfsvoering en hoofd huisvesting). We streven ernaar dat deze kaders eind oktober bekend zijn. Op dat moment wordt ook de werkgroep voor het Verbindingspakket ingesteld. We zullen jullie dan opnieuw informeren over de verdere werkwijze.
Medezeggenschap/informatiebijeenkomsten Maandag 27 oktober Informatiebijeenkomst OC’s | OC’s zijn uitgenodigd Woensdag 19 november BA-coördinatorenoverleg | BA-coördinatoren krijgen persoonlijk een uitnodiging Vrijdag 21 november 10-12 uur | Faculteitsraad (UBB - 1.25 (Tielezaal)) voor iedereen toegankelijk Dinsdag 25 november Voorzitters examencommissies | VZ’s krijgen persoonlijk een uitnodiging
Binnenkort (waar mogelijk voor het kerstreces) worden informatiebijeenkomsten georganiseerd over de stand van zaken m.b.t. de voortgang van het BA-portfolio voor elk departement en voor de ondersteuning. Het FB en de projectgroep zijn daarbij allebei aanwezig. Zodra de data bekend zijn, ontvang je een uitnodiging.
Terugblik informatiebijeenkomst FR en PG1 Op donderdag 9 oktober heeft een grote afvaardiging van de Faculteitsraad (FR) gesproken met drie van de vijf onderwijsdirecteuren die tezamen de projectgroep BA-portfolio (PG1) vormen. N.a.v. de tussenrapportage over fase 2 en de opdracht voor fase 3 hadden de FR-leden vooraf vragen opgesteld. Omdat de tijd te kort was om alle vragen te beantwoorden, heeft PG1 een uitgebreide selectie van vragen gemaakt en deze tijdens de bijeenkomst beantwoord. De vragen hadden betrekking op de samenstelling van de werkgroepen en de verschillende onderdelen van het nieuwe BA portfolio, het verbindingspakket, de leerlijn professionele vaardigheden en het afstudeertraject. De FR heeft nogmaals het belang van tijdige en duidelijke communicatie benadrukt, een punt dat PG1 zeker meeneemt in het vervolg.
Een aantal vragen kon (nog) niet beantwoord worden, omdat deze een aandachtspunt zijn voor de werkgroepen die daarmee aan de slag zullen gaan. Een aantal andere, inclusief die van financiële aard en/of over de opdracht voor fase 3, horen bij het faculteitsbestuur, en zijn daar dan ook neergelegd.
Met vriendelijke groet,
De leden van Projectgroep 1
|
|
|
|
|