Update Transitieplan, nummer 12 (24 november 2025) |
Beste collega, Dit is de laatste update van dit jaar. Er is in 2025 keihard gewerkt en er is een grote gemeenschappelijke inspanning geleverd. En daar kijken we met trots en dankbaarheid op terug. Zoals we in de vorige update al schreven en we nu ook kunnen herhalen: we liggen goed op schema, zowel inhoudelijk als financieel. De kortetermijnmaatregelen werpen hun vruchten af en zorgen dat we onze financiële targets halen. Daardoor blijven we ervan uitgaan dat we met deze maatregelen én met het transitieplan uiteindelijk ons doel behalen en dat we een reorganisatie kunnen vermijden. Daarnaast zien we dat de projectgroep BA-portfolio hard werkt aan fase 3; werkgroepen zijn ingesteld en gestart en collega’s binnen de faculteit denken graag mee. Dat geeft vertrouwen en energie. In december gaan we samen met leden van de projectgroep langs bij departementale bijeenkomsten. Daar praten we jullie graag bij en beantwoorden we jullie vragen. In januari organiseren we een bijeenkomst voor het ondersteunend personeel met hetzelfde doel. Ook al zijn er nog een paar weken te gaan voor het kerstreces, en is het misschien nog wat te vroeg voor wensen: we willen jullie nu al bedanken voor jullie inzet het afgelopen jaar en we willen jullie ook oproepen om het reces te gebruiken waar het voor bedoeld is: neem tijd om uit te rusten, neem tijd om samen te zijn met je naasten en laat werk even liggen. Hierbij willen we ook niet onopgemerkt laten gaan dat de Open dag voor het programma Politiek, Cultuur en Religie een groot succes was met 364 aanmeldingen van geïnteresseerde scholieren (dus zonder begeleiders), verspreid over twee dagen, verdeeld over de markt en voorlichtingsrondes. Dit is een geweldige opsteker, eerst en vooral natuurlijk voor de betrokkenen die hard werken aan het nieuwe programma, maar ook voor ons allemaal, richting het nieuwe jaar. We zien elkaar dan weer in het nieuwe jaar. Het faculteitsbestuur |
|
Update Bachelorportfolio◼ ◼ ◼ |
Werkgroep Verbindingspakket In de vorige update hebben we fase 3 van de ontwikkeling van het nieuwe BA-portfolio toegelicht. Fase 3 staat in het teken van de vertaling van de visie en de structuur op hoofdlijnen naar concrete facultaire kaders. Dit gebeurt door vier werkgroepen. Informatie m.b.t. de werkgroep Verbindingspakket is nu ook beschikbaar: bekijk de opdracht en de samenstelling (pdf).
Aangepast tijdschema Op verzoek van de projectgroep BA-portfolio heeft het FB het tijdschema opnieuw bekeken. Het bleek dat er ruimte is voor het opschuiven van de deadline, zonder dat daar processen zoals de onderwijsprogrammering last van krijgen. De deadline voor de projectgroep is dan ook 1 april 2026 geworden (dat was 1 februari). De projectgroep bepaalt wat dat betekent voor deadlines van de werkgroepen. Na afronding van fase 3 komt het moment dat de implementatie van het nieuwe onderwijsmodel verder gaat binnen de opleidingen, onder leiding van de onderwijsdirecteuren. De implementatie gaat gefaseerd. Op hoofdlijnen ziet de planning er als volgt uit:
- Februari-april 2026: afronding en besluitvorming over fase 3 van het nieuwe BA-portfolio.
- Maart-juni 2026: start uitwerking in de Schools van nieuw BA-portfolio & onderwijsplanning.
- Academisch jaar 2026-2027: vervolg uitwerking in de Schools van nieuw BA-portfolio & onderwijsplanning.
- September 2027: start jaar 1 nieuw BA-portfolio.
- September 2028: start jaar 2 nieuw BA-portfolio.
- September 2029: start jaar 3 nieuw BA-portfolio (dan is het gehele nieuwe BA-portfolio ingevoerd).
Wat verandert er al in 2026/2027 Als we kijken naar de start van het nieuwe BA-portfolio, dan merk je als docent in het studiejaar 2026/2027 nog geen veranderingen in het onderwijs dat je verzorgt. Wel word je in dat jaar gevraagd om na te denken en te werken aan het nieuwe aanbod. Als we kijken naar de opleidingen waarvan de instroom gesloten is, dan begint in 2026/2027 de afbouw van die opleidingen. Er stromen geen nieuwe studenten in, wat betekent dat het eerstejaars aanbod gefaseerd wordt afgebouwd. Daarbij wordt gekeken naar wat nodig is om studenten te kunnen laten voldoen aan de eindtermen van die opleiding, zoals het opstellen van overgangsregelingen en kijken waar aanbod nodig is voor studenten die bepaalde cursussen niet hebben kunnen afronden. Als laatste hebben we de bezuinigingsdoelen op korte termijn, die inhouden dat we het aantal DCU dat we uitgeven aan onderwijs moeten terugbrengen. Dat kan betekenen dat sommige cursussen in 2026/2027 niet meer aangeboden worden of dat een cursus op een andere manier wordt geprogrammeerd (denk daarbij aan meer extensief onderwijs en minder intensief onderwijs roosteren).
|
|
In het kader van het Transitieplan hebben de decaan van de Faculteit Geesteswetenschappen en de voorzitter van het College van Bestuur op 17 juni 2025 een convenant afgesloten. Dit convenant benoemt de onderdelen van het Transitieplan en stelt deze als voorwaarden voor de financiële steun die de faculteit de komende jaren vanuit het CvB ontvangt. In de afgelopen maanden was naleving van de in het convenant gemaakte afspraken onderdeel van voortdurend gesprek tussen Faculteitsbestuur en CvB. Daarin bleek, zoals we in de vorige mail-to-all (20 oktober 2025) al berichtten, dat we als faculteit inmiddels goed op koers liggen, zowel financieel als inhoudelijk. Dat geeft vertrouwen, ook voor het vervolg van het gesprek met het CvB over de monitoring van de convenants-afspraken. Uiteraard zullen we (bijvoorbeeld via de mails to all) regelmatig blijven berichten over de voortgang. Liggen we nog steeds op koers? Boeken we in financiële en inhoudelijke zin tijdig de gewenste resultaten? Ook bespreken we de voortgang regelmatig met de Faculteitsraad. Als onderdeel van dat gesprek deelden we onlangs, op verzoek van het CvB, de tekst van het convenant met de Faculteitsraad. Lees de tekst van het convenant (pdf).
|
|
Data informatiebijeenkomsten departementen en OBP, door FB en PG1◼ ◼ ◼ |
GKG: 2 december 12.00 – 13.00 uur F&R: 8 december 10.00 – 11.00 uur TLC: 8 december 14.00 – 15.00 uur MCW: 16 december 11.00 – 12.00 uur Voor de departementale bijeenkomsten krijg je als medewerker een uitnodiging van je departement of heb je deze al ontvangen. OBP: 13 januari 15.30 – 17.00 uur Meld je aan voor de OBP-bijeenkomst. De voertaal is Nederlands, gebruikmaking van luistertaal is natuurlijk mogelijk.
|
|
|
|
|