Faculteit Geesteswetenschappen |
|
|
Update Transitieplan, nummer 1 (december 2024) |
Beste collega,
Gisteren is een belangrijke bijeenkomst geweest van faculteitsbestuur en departementsbesturen. Tijdens die bijeenkomst hebben we samen een reeks afspraken gemaakt over het BA-portfolio en de kleine opleidingen. Verderop in deze mail to all lees je daar meer over. Met de afspraken, waaraan alle facultaire bestuurders zich gezamenlijk hebben gecommitteerd, hebben we een grote stap gezet in het proces waarin we gezamenlijk inhoudelijk invulling gaan geven aan de globale kaders uit het Transitieplan. We zijn heel blij dat we dit samen doen, al realiseren wij ons dat we voor pijnlijke maatregelen staan, gegeven het zware weer waar de faculteit zich in bevindt.
Het Transitieplan hebben we in de zomer in zeer korte tijd voor het College van Bestuur (CvB) moeten maken. Nu komt de tijd dat we jullie als facultaire gemeenschap mee gaan nemen in de verdere uitwerking, want hoewel de kaders van het plan duidelijk zijn, is de invulling ervan dat nog niet. Hiervoor hebben we iedereen hard nodig. Het proces om het plan verder uit te werken begint nu. Daar hebben we als faculteitsbestuur van het CvB tot 2027 de tijd voor gekregen. Gedurende de transitieperiode willen we jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen en waar we nu staan. In deze eerste update lees je meer over:
1) Stand van zaken met betrekking tot uitwerking van het Transitieplan:
- De kortetermijnmaatregel onderzoeksfinanciering: onderwijscompensatie
- Afspraken met betrekking tot de lange termijn (bachelorportfolio)
- Werkdruk
2) Waar en hoe kun je terecht met vragen:
- Q&A op intranet en bijeenkomsten over financiën
- Spreekuur faculteitsbestuur voor iedereen
- Faculteitsbestuur uitnodigen bij bestaand overleg
Vriendelijke groet,
Het Faculteitsbestuur
|
|
Stand van zaken uitwerking Transitieplan
◼ ◼ ◼ |
Nieuwe richtlijnen onderzoeksfinanciering: onderwijscompensatie De afgelopen jaren hebben we fors geïnvesteerd in de onderzoekstijd en om hieraan vast te kunnen houden en te voorkomen dat de vaste onderzoekstijd van onderzoekers teruggebracht moet worden, is ervoor gekozen de mogelijkheden voor onderwijscompensatie te beperken met het oog op het financieel gezond maken van onze faculteit. Dit houdt in dat projecten, gefinancierd uit de tweede en derde geldstroom, binnen de eigen onderzoekstijd worden uitgevoerd. Hierbij zijn uitzonderingen geformuleerd om team science, onderzoeksleiderschap, en de ontwikkeling van jonge onderzoekers te blijven stimuleren. Niet alleen zullen deze richtlijnen helpen bij het financieel gezond maken van de faculteit, ze zijn ook een belangrijke stap voorwaarts in het licht van het facultaire onderzoeksbeleid. Impactgericht onderzoek wordt daarmee gelijkwaardig aan al het andere onderzoek behandeld in lijn met de facultaire impact-agenda. Na uitgebreide gesprekken met de onderzoeksdirecteuren en input van de departementsbesturen en de ondersteuning zijn we tot nieuwe facultaire richtlijnen gekomen die vanaf 1 januari 2025 gelden. Aanvragen en lopende projecten blijven ongewijzigd; afspraken uit het verleden worden dus niet teruggedraaid. De richtlijnen (met inbegrip van de uitzonderingen) zijn te vinden op intranet en worden daar nader toegelicht. Afspraken bachelorportfolio De afgelopen weken hebben wij intensief overlegd met de departementshoofden en later met de volledige departementsbesturen. De gesprekken gingen over de inrichting van het proces om tot een nieuwe bachelorportfolio (BA-portfolio) te komen en binnen welke kaders dat gebeurt. De inhoudelijke opdracht (zie hieronder) wordt uitgevoerd door de projectgroep BA-portfolio. Deze projectgroep bestaat uit vice-decaan BA en BA onderwijsdirecteuren. De projectgroep wordt geadviseerd door een breed samengestelde klankbordgroep. Daarnaast start een tweede projectgroep Financiën en Personeel, die bestaat uit de departementshoofden en managers bedrijfsvoering. Deze tweede projectgroep volgt de projectgroep BA-portfolio in elke fase en geeft advies bij elk scenario dat de projectgroep BA-portfolio voorstelt. Ook adviseert ze ten aanzien van de impact die de voorstellen hebben op de werkdruk van medewerkers. Besluitvorming over de scenario’s gebeurt in het faculteitsbestuur met inachtneming van de rechten van de medezeggenschap. De inhoudelijke opdracht voor de projectgroep BA-portfolio valt uiteen in drie fases:
- Opstellen facultaire scenario's voor structuur vernieuwde BA.
- Invullen gekozen scenario op hoofdlijnen.
- Voorbereiden van de onderwijsprogrammering voor academisch jaar 2027-28.
Bij fase 1 wordt de projectgroep expliciet gevraagd om ook te kijken naar drie opties:
- Formuleer één (of meerdere) scenario('s) Engels & Keltisch onder het bestaande CROHO label Engels.
- Formuleer één (of meerdere) scenario('s) voor een BA-opleiding waarin (in ieder geval) de huidige opleidingen Islam en Arabisch en Religiewetenschappen samenwerken.
- Formuleer drie scenario's voor een nieuwe BA-opleiding waarbinnen (in ieder geval) de talen Frans, Duits, Italiaans samenwerken.
Alle scenario’s moeten voldoen aan de vastgestelde criteria, ook het criterium van een minimale instroom van 25 studenten per opleiding. Uiteindelijk moeten we komen tot de situatie dat ons onderwijs niet duurder is dan wat we krijgen uit de eerste geldstroom, iets wat nu niet het geval is. In het Transitieplan is geformuleerd dat alle bacheloropleidingen 60 EC aan opleidingsoverstijgend gedeeld onderwijs moeten krijgen. Dit zien we niet zozeer als in strikte zin vereist, maar als richtinggevend: bacheloropleidingen zullen bredere, discipline-overstijgende geesteswetenschappelijke expertises in hun onderwijsaanbod moeten opnemen (bijvoorbeeld maar niet uitsluitend met betrekking tot de te sluiten opleidingen) en waar ook maar enigszins mogelijk gezamenlijk cursusaanbod moeten ontwikkelen, zodat belangrijke geesteswetenschappelijke expertises beter in het bacheloronderwijs verankerd zijn (in lijn met de verduurzamingsagenda van de faculteit) en schaalvergroting in het onderwijs ontstaat (om aan het bezuinigingsdoel te kunnen voldoen). Het bezuinigingsdoel is om de efficiëntie van het onderwijsaanbod te verhogen. Werkdruk We begrijpen dat er veel vragen leven over werkdruk en wat de kortetermijnmaatregelen en het inrichten van een nieuwe BA-portfolio aan extra werk voor al het UP met zich meebrengt. We zijn ons ervan bewust dat de maatregelen op korte termijn werkdrukverhogend zijn. Om te beginnen hebben we gisteren uitgebreid gesproken met de departementsbesturen. Om de maatregelen in het Transitieplan die kunnen leiden tot werkdrukverhoging te mitigeren hebben we gezamenlijk een aantal maatregelen geïdentificeerd. Deze gaan we juridisch toetsen en kijken welke ingevoerd kunnen worden per september 2025. We kijken daarbij o.a. naar onderwijsweken en onderwijslast, met als doel om de werkdruk niet verder te laten oplopen zonder het bestaande DCU model aan te passen. De maatregelen zullen faculteitsbreed worden ingevoerd.
|
|
Waar en hoe kun je terecht met vragen
◼ ◼ ◼ |
Publicatie Q&A Vanaf begin november vind je een lijst veelgestelde vragen op intranet. Deze Q&A vullen we regelmatig aan. Staat je vraag er niet tussen? Mail dan transitie.gw@uu.nl. Ook voor studenten hebben we een vragenlijst gepubliceerd op de facultaire pagina van de studentensite. Tijdens de bijeenkomsten waren er veel vragen over de financiën. Waarom sluiten we opleidingen, en hoe verhoudt dit zich tot de bezuinigingsopgave? Welke andere scenario’s zijn doorgerekend? Vragen zoals deze beantwoorden we graag, maar zijn te complex om op te nemen in de lijst veelgestelde vragen. Daarom organiseren we twee informatiebijeenkomsten over de financiën van de faculteit. Deze zijn op dinsdag 7 januari (15.30-17.00 uur) en donderdag 23 januari (9.30-11.00 uur). Via dit formulier kun je je aanmelden voor één van de bijeenkomsten. Spreekuur Faculteitsbestuur voor iedereen Wil je het Faculteitsbestuur inhoudelijk iets voorleggen of vragen naar aanleiding van het Transitieplan? Schrijf je dan, op individuele basis, in voor het wekelijks spreekuur. Iedere dinsdag tussen 15.00 en 17.00 uur kun je een afspraak maken. Leden van het bestuur gaan graag met je in gesprek. Een afspraak duurt 15 minuten. Meld je aan voor het spreekuur via bestuurssecretariaat.gw@uu.nl. Als je vragen hebt over jouw persoonlijke situatie kun je contact opnemen met je HR-adviseur.
Faculteitsbestuur aanwezig bij vergadering van jouw team of afdeling Vraag je je af wat het Transitieplan voor jouw team of afdeling betekent? Heb je ideeën, wil je een toelichting, heb je vragen? Hiervoor kun je (leden van) het faculteitsbestuur uitnodigen om aan te sluiten bij bestaande overleggen. Alle collega’s van geesteswetenschappen kunnen ons uitnodigen voor hun vergadering of bijeenkomst via bestuurssecretariaat.gw@uu.nl. Volgende mail-update van het Faculteitsbestuur In de volgende updategaan we verder in op het proces rondom het nieuwe bachelor portfolio. Agenda
- Als faculteitsbestuur ondersteunen wij de Walk out op 11 december en wij hopen dat zoveel mogelijk studenten en medewerkers hieraan zullen meedoen, zodat we samen een vuist maken.
- 13 december Faculteitsraad vergadering, op de agenda staat o.a. het addendum op de begroting 2025.
|
|
|
|
|